The Funky Drummer (1943-2017)

Clyde Stubblefield 1

“Funky Drummer” lakaplı Funk bateristi Clyde Stubblefield bundan tam 1 ay önce, 18 Şubat 2017 tarihinde hayata gözlerini yumdu.

Stubblefield, toprağı bol olsun, “Godfather Of Soul” James Brown orkestrasının “bordrolu” 2 bateristinden biriydi. 1965 yılında, diğer davulcu ve yoldaşı John ‘Jabo’ Starks’tan 2 hafta önce Brown’un ekibinde işbaşı yapmıştı. Sahne şovlarında ve stüdyo kayıtlarında her iki davulcuyu kullanan James Brown ikisini ayırt etmez, onlara eşit biçimde görev verirdi. Clyde’ı funk müziği tarihinde özel kılan şey James Brown’un kendisine uygun gördüğü “The Funky Drummer” lakabıydı. İşte o lakap ona bu dünyadan göçene kadar yapıştı kaldı.

James Brown Orkestrası ve Revüsünün demirbaşı olan Clyde’in bu dünyadan göçüşü ufak puntolarla da olsa bizim basına da haber olarak yansıdı. Haberi şuradadır.

Müzikseverler, 1943 Chattanooga, Tennessee doğumlu Clyde Stubblefield ismine pek aşina olmayabilir, ancak biraz daha bilinçli Funk ve Rap/Hip-Hop gediklileri için “Funky Drummer” lakabı ve o meşhur “Funky Drummer Breakbeat” ritmi büyük bir anlam ifade ediyor olma ihtimali yüksek. Bir Clyde Stubblefield biyografisi mi yazsam diye düşünürken Stubblefield’in “Funky Drummer” şarkısı özelinde sanatçının “Funky Drummer” apoletini nasıl taktığına dair hikayesini anlatmaya karar verdim. Hadi başlayalım…

“Funky Drummer” üstte bahsettiğim lakaptan öte esasında 1969 yılında Cincinnati, Ohio’daki King Stüdyoları’nda kaydedilmiş funk türünde bir James Brown parçasıdır. Brown orkestrasıyla stüdyoda çok vakit geçirdiğini, birçok kaydın da jam session havasında geçtiğini yazılan çizilenden dolayı biliyoruz. Bu nedenle yazılı bir müzik olmadan doğaçlama müzik yapılması durumu bir James Brown seansında olağan görülürdü. “Funky Drummer” parçası işte böyle bir “rahatlığın” eseridir. Buna bir diğer örnek de 1970 tarihli 15 dakikalık “Talkin’ Loud And Saying Nothing”dir.

Parçayı bazı label’ler ve müzik yazarları enstrümantal olarak kategorize etmelerini hep ilginç bulmuşumdur. Hak vermiyor da değilim, zira parça; dörtlük, nakarat, köprü gibi bir kurgudan yoksun. Daha ziyade Brown’un sarf ettiği doğaçlama sözlerden, nara ve nidalardan, orkestraya “laf atma” ve onları çokça “gaza getirme”lerden oluşuyor. Brown, parçanın 5:21 dakikasında o meşhur breakbeat’i icra etmesi için Stubblefield’e “Give the drummer some”, yani “sıra sende” dercesine bir direktif verip solo çalmasını ister. Bundan sonraki 20 saniye ise tarih sayfalarına geçer.

James sergilenen davul solosu sonrasında o kadar hoşnut olur ki Clyde Stubblefield’e ardı ardına 4–5 kez “The Funky Drummer” olarak hitap eder ve parçanın sonunda da başka bir solo ister. Clyde işte o anlarda yeni lakabına kavuşmuş olur.

Clyde Stubblefield’ın bu 20 saniyelik bölümde çaldığı tek bir davul breakbeat’inin (ritminin) whosampled.com’a göre 1371 kez sample edilip başka parçalarda kullanıldığını (alıntılandığını) söylesem ne dersiniz? Müthiş bir sayı, değil mi?

“Funky Drummer” parçası, Clyde Stubblefield tarafından bestelenen davul bölümü hariç James Brown tarafından yazılıp bestelenmiştir. Parça, 1970 yılında bir 45’lik için uzun sayılan 5:34 dakikalık uzunluğu nedeniyle 7 inçlik plağın A ve B yüzüne iki eşit şekilde (Part 1–2) bölünüp iki taraflı single (two-parted single) olarak piyasaya sürülmüş, ancak dönemin diğer James Brown parçalarına göre vasat sayılabilecek bir başarı elde etmiş.

İşte 9 dakika 13 saniyelik performans. Breakbeat’in duyulduğu 5:21 – 5:41 arasına dikkat!!!

“Funky Drummer”ın 20 Kasım 1969 tarihli kaydı esnasında hazır bulunan müzisyen kadrosuna da kesinlikle değinmek gerekiyor. Bir all-star takımını andıran, her bir ferdi funk efsanesi olarak tarihe geçmiş olan o günkü James Brown Orkestrasında kimler yok ki? Org çalan James Brown, Fred Wesley (trombon), Maceo Parker & L.D. ‘Eldee’ Williams (tenor saksafon), Louis Tilford (bariton saksafon), Richard ‘Kush’ Griffeth & Joe Davis (trompet), Jimmy ‘Chank’ Noeln & Alphonso ‘Country’ Kellum (gitar), ‘Sweet Charles’ Sherrell (basgitar) ve davulda adamımız Clyde Stubblefield. Heyecan verici bir kadro, öyle değil mi?!

İlginçtir ki “Funky Drummer”ın bilinen 6 versiyonundan hiçbiri 1986 yılında çıkan “In The Jungle Groove” adlı derleme yayınlanana kadar kendine bir albümde yer bulamamış. Bir diğer dikkat çeken özellikse şarkının uzunluğu; Tam tamına 9 dakika 13 saniye! Parçanın orijinal uzunluğu olarak kabul edilen bu versiyona dediğim gibi ilk kez “In The Jungle Groove” albümünde rastlıyoruz.

Clyde Stubblefield 3

Hani 1371 kez sample edilmiş dedik ya. Kim, hangi parçasında, hangi bölümde kullanmış? Son olarak da whosampled.com yardımıyla 3 tane örnek verelim. Linkleri şarkı isimlerinin altına gömdüm. Tıklamanız yeterli.

Sizlere Funk ve Hip-Hop tarihinin en fazla sample’lenen breakbeat ritmini ve onu icra eden Clyde Stubblefield’in ortak kaderini aktarmaya çalıştım.

Son bir not daha: Bu yazıyı yazarken yıllar önce tesadüfen videodan (VHS) izlediğim bir George Michael belgeselinde “Funky Drummer” parçasından bahsedildiğini anımsadım. Youtube’da kısa bir araştırma sonucunda bu videoyu buldum. 1990 tarihli “Listen Without Prejudice” albümündeki “Waiting For That Day”in müzikal kurgusunu anlatan George bu şarkıda “bizim” parçadan nasıl yararlandığını anlatıyor. George Michael’ın ağzından 4 dakikalık müthiş bir anlatım. Mutlaka izlenmeli!!!

George Michael veya “Listen Without Prejudice”la ilgili daha önceki yazılarıma ulaşmak için buraya tıklayın.

Sevgiler, ayk

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s